Van Vancouver Naar Vancouver Island

23 juli 2019 - Parksville, Canada

Gisteren zijn we vanaf Vancouver vertrokken en hebben we de ferry naar Duke Point in Nainamo (Vancouver Island) genomen. Vandaar hebben we de weg gevonden naar Parksville waar we tot zaterdag zullen verblijven.

Toen we gisteren aan kwamen op het vliegveld waren we al redelijk onder de indruk van de grote huurauto's die klaar stonden. Allemachtig zeg, dan zijn wij maar klein met zijn allen in ons kleine Nederland. Op elke hoek van de straat zie je de grootste Dodges en Mustangs staan en rijden, en de ene pickup is nog groter dan de ander, en dan heb ik nog niet eens over de campers en campertrailer gehad die we hebben zien staan bij de ferry. Wat een enorme apparaten zijn dat, zo groot als een vrachtwagen met trailer bij ons :-).

Bij de ferry bij Tsawassen was het erg druk, gelukkig hadden we een plek gereserveerd en stonden we vooraan in de rij. Even een half uurtje wachten en dan zien we al de eerste zeehonden zwemmen in de haven. Echt superleuk om ze zo van dichtbij te zien in hun eigen natuurlijke omgeving.

De ervaring met de ferry was adembenemend mooi. Vanaf het water kun je de besneeuwde toppen van de bergen die in het achterland van Vancouver liggen goed zien, en ook zie je de watervliegtuigen hier af en aan vliegen. Helaas was het niet heel erg helder weer door de warmte dus hebben we niet echt mooie foto's kunnen maken van het berglandschap.

Na aankomst in de veerhaven van Nainamo zijn we rechtstreeks doorgereden naar ons ruilhuis. Wat een prachtig huis, en daar kwam de volgende verrassing. In deze omgeving komen veel kolibries voor, en zo ook in onze tuin. Ik ga nog proberen hier een foto van te maken, alleen zijn de kleine vogeltjes erg snel.

De tweede dag hebben we een lange rit van 2 uur en 39 minuten (enkele reis) gemaakt vanaf Parksville naar Tofino, een klein havendorpje dat erg touristisch aan ziet. Het was het dubbel en dwars waard!! Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt in onder andere Cathedral Cove waar de grootste en oudste Ceders van Canada staan. De boom had een doorsnede van ongeveer drie meter, en was 76 meter lang. Dat is hoger dan de toren van Pisa!

Vlak voordat we Tofino bereikten zijn we nog even gestopt bij Kwistis Visitor centre, een prachtig zandstrand dat erg populair is bij de golfsurfers omdat dit aan de zijde van de Atlantische Oceaan ligt. Een aardige ranger vroeg ons of we zeehonden en zeeleeuwen wilden zien. Dat slaan we natuurlijk niet af! Ze had een goede verrekijker staan en op de rotsen niet ver van ons vandaan konden we de zeeleeuwen en zeehonden in het warme zonnetje zien luieren. En dan ineens zie je ook als bonus nog een walvis boven water komen!! Onze dag kon niet meer stuk!. De grijze walvis heeft hier zijn natuurlijke omgeving en laat zich bij Tofino dus vaak aan de horizon zien.

Moe maar voldaan hebben we de terugrit weer gedaan. Kijken wat de dag van morgen ons gaat brengen. Onze planning is om een bezoek te brengen aan de plaatselijke wildlife center, waar onze Canadese gasten een rondleiding hebben geregeld op persoonlijke titel.

DSC_8027DSC_7953DSC_7944DSC_7928DSC_7925

DSC_7922DSC_7905DSC_7904DSC_8029IMG_1431

1. Jan Eikelhof:
    23 juli 2019
    Geweldig mooie ervaringen we kijken uit naar het volgende verslag xxx
  2. Frieda:
    23 juli 2019
    Wat gaaf allemaal en prachtig om mee te lezen.
    💞
  3. Kirsten Zimmerman:
    Wow supergaaf 😍😍
  4. Bas Meerwijk:
    23 juli 2019
    Wow een Walvis, te gek zeg en die boom wat een omvang!